søndag, mai 14, 2006

Hekleheksa Halkatla.




Dette er mitt alter ego... neida, men hun var en ide jeg fikk som barn etter en påske vi hadde tilbrakt i Sverige. Jeg så alle de små barna utkledt til påskekjerringer, og fikk for meg at jeg skulle lage en stor heksedokke. Det skulle gå mange år før jeg gjorde det, men nå henger hun oppe året rundt, helt enkelt fordi hun er for stor til å pakke vekk.
Hodet har jeg modelert i leire som tørker i romstempratur, fordi den ikke sprekker så lett. Hun har hår som er en blanding av saueull og syntetisk grått hår. Kroppen er sydd av lerret og klærne er av restestoff. Hun er vakker synes jeg.... Katten er håndsydd av "nervøs" velur, begge har "skjelett" av ståltråd. løsøyevipper var et must....Kroppen til heksen er stoppet med skumgummi, det er et lett og billig matriale. Det var et poeng for meg å få henne så lett som mulig. Kosten er et gammelt kosteskaft jeg fant, kvistene på enden sanket jeg på en kirkegård.....litt ståltråd og vips kan man fly til Blåkulla...

Ingen kommentarer: